Erik Jager

Merkstrategie bepalen met better brands

Wat is het en hoe ontwikkel je het?

×

Inleiding

Inleiding

Je bent toe aan de volgende stap met je merk. Je wilt vooruit, een nieuwe koers bepalen. Tijd dus voor een nieuwe merkstrategie. Hoe kom je tot de juiste strategie? Welke stappen moet je zetten en welke keuzes moet je maken? Dit stappenplan helpt je verder met het maken van de juiste keuzes om zo een optimale merkstrategie te bepalen

Wat is een merkstrategie?

Een korte uitleg

Een merkstrategie is de manier waarop je een strategische invulling geeft aan de functionele en emotionele eigenschappen van je merk. Bedrijven die een dit hanteren hebben grip op de manier waarop een merk ervaren wordt. De juiste merkstrategie zorgt voor een relevante marktpositie.

Ik wil aan de slag!

De juiste merkstrategie zorgt voor een relevante marktpositie

Het stappenplan

Merkstrategie van begin tot eind

De ontwikkeling van je merkstrategie begint bij het leggen van het fundament voor je merk om van hier uit stap voor stap een invulling te geven aan strategische keuzes. Je fundament leggen begint met je merkoriëntatie en het merkdocument.

Stap 1: merkoriëntatie

Bij de ontwikkeling van een merkdocument (stap 2) wordt een omschrijving gegeven van visie, missie, waarden en merkpersoonlijkheid. Door invulling te geven aan deze factoren wordt een ambitie uitgesproken en een ‘stip aan de horizon’ gezet waar strategische keuzes aan gespiegeld kunnen worden. De mate van invloed waarop je deze factoren onderdeel uit laat maken voor je organisatorische beleid én de manier waarop je met het merk naar buiten treedt bepaalt je merkoriëntatie. Kies je ervoor om je merk voornamelijk te gebruiken als middel om een boost aan je verkoop te stimuleren? Of ga je het ook gebruiken om strategische keuzes binnen je organisatie op te spiegelen? In het uitgebreide blogartikel: Merk positioneren? Stop with why! Purpose vs positioneren lees je meer over merkoriëntatie en het verschil tussen purpose en positioneren.

Ik wil aan de slag

Stap 2: merkdocument

Wat is je visie? Wat is je missie en wat zijn je waarden? Waar geloof je in als merk en wat zijn nou typische karaktereigenschappen? Het schrijven van een merkdocument helpt je bij het zetten van je eerste stap richting een merkstrategie. Het geeft inzicht in de belangrijkste factoren van je merk. Je geeft ze een plek en maakt ze passend bij de behoefte van je stakeholders. Het eindresultaat van een merkdocument is een merkverhaal. Een kort en krachtig verhaal over je merk in maximaal 1 minuut omschreven.

Purpose of positioneren?

Afhankelijk van je merkoriëntatie kun je een keuze maken tussen purpose of positioneren. Voor beide opties bied ik een handig gratis canvas die gebruikt kan worden. Download het gratis Purpose Kompas hier. Toch positioneren? Download het gratis Positioneringscanvas hier.

Stap 3: Merkconcept

Met het merkdocument als uitgangspunt wordt je positionering tot leven gebracht! Hoe verhoudt je merkverhaal zich tot je logo. Of bestaat deze nog niet? En hoe geven we een invulling aan je beeldtaal, vormentaal en typografie? Het merkconcept geeft een invulling aan al deze onderwerpen. Het resultaat is een corporate stijl die aangehouden kan worden voor al je toekomstige communicatie-uitingen.

Ik wil aan de slag

Stap 4: Merkbeleving

Het fundament is gelegd. Je hebt een sterk merkverhaal gesmeed met een daarbij horende visuele stijl. Voldoende om een start te maken met je merkstrategie. De juiste merkbeleving sluit aan op de belevingswereld van je doelgroep en andere stakeholders. De ontwikkeling van deze merkbeleving doen we in 3 stappen.

Stap 1: maak je stakeholders inzichtelijk

Wat zijn de drijfveren van je stakeholders? Je stakeholders gebruiken je producten of diensten met een doel. Misschien willen ze een fitter mens worden of zijn ze op zoek naar tijdsbesparing. Het inzichtelijk maken van deze drijfveren is cruciaal. Hoe speel je met je merk in op deze behoefte? Door gebruik te maken van het Stakeholder Canvas en het Persona Canvas krijg je inzicht in de belangrijkste drijfveren en de daarbij behoren onderdelen.

Stap 2: regisseer de juiste klantbeleving

Zodra de belangrijkste drijfveren inzichtelijk zijn gemaakt is het zaak om de klantreis inzichtelijk te maken. Hoe verloopt deze? Hoe oriënteert je doelgroep zich? Wat zijn de belangrijkste overwegingen tijdens het beslissingstraject? Al deze onderdelen kunnen inzichtelijk gemaakt worden dankzij een touchpoint strategie. Een touchpoint strategie helpt je bepalen welke middelen je inzet met welke boodschap op welk moment.

Stap 3: rol je merkbeleving uit en stuur bij waar nodig

Na de ontwikkeling van je merkstrategie is het zaak middelen te ontwikkelen en uit te rollen. Je merk wordt beleefd door je doelgroep vanuit de merkstrategie zoals je deze ontwikkeld hebt. Door deze beleving goed te monitoren en bij te sturen waar nodig realiseer je nog meer groei voor je merk!

Ik wil aan de slag

Zij gingen je voor

Logo KNVB
Logo DBS Automotive